Koszyk
Twój koszyk jest pusty
7 kroków do bezpiecznej i higienicznej pracy w salonie fryzjerskim i kosmetycznym

7 kroków do bezpiecznej i higienicznej pracy w salonie fryzjerskim i kosmetycznym

Autor : 07-03-2023

Każda branża jest narażona na różnego rodzaju zagrożenia. W salonach fryzjerskich i kosmetycznych nie spotkamy niebezpiecznych maszyn i ciężkich przedmiotów, ale istnieje ryzyko zakażenia bakteriami i wirusami. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie i higienie pracy, koniecznie przeczytaj poniższe siedem punktów!

Jakie wymagania powinny spełniać pomieszczenia?


Nie każde pomieszczenie nadaje się do tego, by urządzać w nim stanowiska pracy dla fryzjerów bądź kosmetyczek. Miejsca takie powinny spełniać wymagania techniczno-budowlane, w szczególności powinny być wyposażone w skuteczną wentylację oraz zapewniać oświetlenie światłem dziennym. W pewnych sytuacjach, na przykład, gdy salon zlokalizowany jest w centrum handlowym, można ubiegać się o zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego na oświetlenie pomieszczenia sztucznym światłem. Oprócz pomieszczenia, w którym świadczone są usługi, w salonie powinna znajdować się również wydzielona szatnia, poczekalnia, pomieszczeni higieniczno-sanitarne, pomieszczenia do przechowywania sprzętu oraz miejsca do przechowywania czystej i brudnej odzieży oraz ręczników.

Jak powinno wyglądać przygotowanie pracownika przed podjęciem pracy?


Każdy nowy pracownik przed rozpoczęciem pracy powinien przejść odpowiednie badania lekarskie, w celu ustalenia, czy istnieją przeciwwskazania do wykonywania danej pracy. Osoby takie powinny również przejść wstępne szkolenie bhp, złożone z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego. Szkolenie takie powinno odbyć się przed przystąpieniem do pracy. Zgodnie z polskimi normami i prawem pracy pracodawcy powinni nieodpłatnie zapewniać pracownikom odzież roboczą, obuwie ochronne oraz odpowiednie środki ochrony indywidualnej. Obuwie powinno być dobrze dopasowane i wygodne, z podeszwą dobrze przyczepną do podłoża, by uniknąć upadków.

Jak powinno wyglądać prawidłowe stanowisko pracy?


Stanowisko pracy powinno być ergonomiczne, czyli dostosowane do potrzeb pracownika, tak aby mógł on wykonywać pracę w komfortowych i bezpiecznych dla siebie oraz klienta warunkach. Fotele, leżanki oraz myjki znajdujące się w salonie fryzjerskim bądź kosmetycznym powinny posiadać możliwość regulacji w wielu płaszczyznach, a narzędzia powinny być łatwe i wygodne w użyciu. Zmiana pozycji ciała podczas pracy, naprzemienna pozycja siedząca i stojąca, pozytywnie wpłynie na zdrowie pracowników.

Zadbaj o ogólne bezpieczeństwo!


Meble i sprzęt pomocniczy nie powinny znajdować się w ciągach komunikacyjnych, z których korzystają pracownicy i klienci. Zmniejsza to ryzyko potknięć i uderzeń. Powierzchnie podłóg należy dokładnie czyścić, a rozlane płyny natychmiast usuwać.

Zachowaj ostrożność podczas kontaktu z substancjami chemicnymi!


Substancje chemiczne stosowane przy zabiegach fryzjerskich, kosmetycznych czy pielęgnacyjnych mogą stanowić zagrożenie. Substancje chemiczne mogą powodować reakcje alergiczne, zwłaszcza skóry lub układu oddechowego. Objawy pojawiają się i rozwijają dopiero po długotrwałym narażeniu na dany preparat. Środki chemiczne należy odpowiednio przechowywać w oznakowanych pojemnikach zgodnie z zaleceniami producenta i chronić przed dostępem osób nieupoważnionych. W szczególności farby zawierające fenylenodiaminę, diaminofenol, naftol oraz substancje zapachowe dodawane do kosmetyków mogą powodować alergie. Substancje chemiczne wchłaniane wraz ze wdychanym powietrzem mogą powodować stany zapalne i uczuleniowe błon śluzowych oraz układu oddechowego. Czynniki chemiczne, takie jak nadtlenek wodoru stosowany w zabiegach rozjaśniających włosy działają żrąco na skórę dłoni i oczy. Najczęstszą chorobą w salonach fryzjerskich bądź kosmetycznych jest egzema, czyli choroba skóry dłoni. Jej pierwszym objawem jest pojawienie się wysypki na skórze dłoni, która wskazuje na stan zapalny. Uszkodzona powierzchnia skóry ułatwia wnikanie substancji chemicznych i powoduje dalsze reakcje alergiczne o różnym charakterze. Należy być świadomym zagrożeń związanych z substancjami chemicznymi, które stosowane są w pracy oraz czytać ich etykiety. Należy zapoznać się z kartami charakterystyk niebezpiecznych substancji oraz mieszanin, które musi posiadać każdy pracodawca.

Używaj odpowiednich środków ochrony!


Pracownicy powinni używać miękkich, nielateksowych rękawiczek jednorazowych, aby zapewnić higienę sobie i klientom. Rękawiczki należy zmieniać przed każdym klientem. Ich stosowanie istotne jest również podczas kontaktu z substancjami chemicznymi, na przykład przy nakładaniu farby czy podczas utleniania.

Dezynfekcja i sterylizacja to podstawa!


Po każdym użyciu należy dokładnie zdezynfekować narzędzia wielokrotnego użytku. Należy również sterylizować narzędzia lub ich części w autoklawie, jeśli mogły mieć kontakt z krwią lub skórą klienta w trakcie zabiegów kosmetycznych. Należy myć i dezynfekować miejsca oraz przyrządy przed każdym klientem.

Zobacz podobne wpisy na blogu

 
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP) - klucz do zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP) - klucz do zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy

W każdej firmie, niezależnie od jej wielkości czy branży, bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy dla pracowników. Dlaczego warto o tym pamiętać i jakie są główne zasady BHP? Dowiedzmy się więcej.

Czytaj dalej
Kim jest i czym zajmuje się koordynator do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy?

Kim jest i czym zajmuje się koordynator do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy?

Funkcja koordynatora do spraw BHP musi zostać wyznaczona w miejscach, w których swoje obowiązki wykonują pracownicy różnych pracodawców, ponieważ mogą oni stwarzać dla siebie wzajemne zagrożenie. Rolą pracodawców jest wówczas współpraca, w celu ustalenia zasad współdziałania, dlatego mają oni obowiązek, wyznaczyć osobę, która będzie pełniła funkcję koordynatora ds. BHP.

Czytaj dalej

Zobacz pozostałe wpisy na blogu

 
Odzież przeciwdeszczowa marki Portwest

Odzież przeciwdeszczowa marki Portwest

W KAMS mamy przyjemność oferować naszym klientom najwyższej jakości odzież przeciwdeszczową marki Portwest – globalnego lidera w produkcji odzieży roboczej, ochronnej oraz sprzętu ochrony osobistej (PPE). Marka Portwest, założona w 1904 roku, jest jedną z najszybciej rozwijających się firm w branży, dostarczając swoje innowacyjne produkty do ponad 130 krajów na całym świecie. To rodzinna firma, która od trzech pokoleń stawia na doskonałą jakość, innowacyjny design oraz pełne bezpieczeństwo użytkowników.

Czytaj dalej
Top 12 Najlepiej sprzedających się produktów przeciwdeszczowych!

Top 12 Najlepiej sprzedających się produktów przeciwdeszczowych!

W ostatnich tygodniach Polska zmaga się z intensywnymi opadami deszczu i lokalnymi powodziami. Takie warunki atmosferyczne zwiększają zapotrzebowanie na produkty, które skutecznie chronią przed wilgocią, zapewniając komfort i bezpieczeństwo. Niezależnie od tego, czy pracujesz na budowie, jesteś w drodze do pracy, czy po prostu potrzebujesz ochrony przed deszczem w codziennych sytuacjach, dobrze dobrana odzież i akcesoria przeciwdeszczowe to podstawa. W naszym artykule przedstawiamy 12 najczęściej kupowanych produktów przeciwdeszczowych, które pomogą Ci przetrwać najbardziej deszczowe dni w suchym i komfortowym stanie.

Czytaj dalej
Co klienci kupowali w wakacje? Najpopularniejsze produkty BHP w lipcu i sierpniu 2024

Co klienci kupowali w wakacje? Najpopularniejsze produkty BHP w lipcu i sierpniu 2024

Latem 2024 roku klienci naszego sklepu KAMS BHP wykazywali zainteresowanie szeroką gamą produktów ochronnych i odzieżowych, które spełniały ich wymagania związane z bezpieczeństwem i komfortem w pracy. Poniżej przedstawiamy, które kategorie cieszyły się największym zainteresowaniem oraz jakie produkty dominowały w letnich zakupach.

Czytaj dalej